Mexico City!!! 2

Pia og Kines tur til verdens nest største by!!! Del 2

Tja da måtte jeg begynne på et nytt blogginnlegg. Fikk ikke plass til mer på den forrige...

Dag 3. Fredag 2 november!

Overraskelsen var stor da vi kom ut for å spise frokost og så en deprimert Nils Erik sittende med Sten Gunnar på frokost bordet. Vi så sikkert ut som store vandrende flirende spørsmålstegn. What the hell? Vi trodde først han hadde forsovet seg men neida. Han hadde vært på flyplassen, men kom ikke igjennom sikkerhetskontrollen fordi den tykke siden i passet med bilde hadde blitt løs. Han hadde ringt her og der og tilslutt kommet til den svenske ambassaden som var stengt til mandag! Stakkars stakkars svensken vår! Vi prøvde å lime inn siden igjen med øyevippelim, men det funka ikke spesiellt bra... Han kom se hjem til slutt på et eller annet mirakuløst vis.

Sånn holder de drikke kald på gaten i Mexico City

Pia og Kines plan for dagen var pyramidene utenfor Mexico City som heter Teotihuacan. Vi fikk hjelp av hyggelige David i resepsjonen til som krysset av alle metro stoppene vi måtte bytte på for å komme til riktig busstasjon. Enderlig fremme kom vi oss på riktig buss og var på vei mot Teotihuacan.

På veien så vi hus som var bygd opp i fjellsidene.

Vi kom gratis inn til Teotihuacan fordi vi er studenter i Mexico (viva playalingua)
Vi gikk rett inn og klatret opp på en liten pyramide. Man ble sliten ok av den hehe...
Her her jeg i trappene på den lille pyramiden

Zoom in på en av de små pyramidene

Vi kom frem til at det var best å spise noe på restauranten før vi skulle klatre til toppen av sol pyramiden, vi tenkte det nok ikke var en pølsebod på toppen. Det hadde vi helt rett i ;) Appropo pølser... Pia syns forresten at "Perros calientes" er hysterisk morsomt ;) Direkte oversatt hot dog...

Teotihuacan er 83kvadratkm stort! Det anntas at innbygger antallet har vært opp til 250 000 mennesker.
Det er mange små pyramider her. Når du står på månepyramiden kan du se ned "de dødes gate" hvor det er mange små pyramider langs sidene. Vi gikk i den" gaten" for å komme oss til sol pyramiden. Den er omtrent 65 meter høy, og man vet ikke så veldig mye om den fordi den var veldig ødlagt.

Pia og Kine positive før de begynner sin lange klatre ferd opp på toppen av sol pyramiden

Sol pyramiden....

Så begynnte vi å gå/klatre opp trappene.
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 trappetrinn... 100...
Her er første pause. Jeg tok et bilde av en Mexicansk familie som så tok bilde av oss ;)
Skyene gled vekk og sola begynnte selvfølgelig å steke når vi skulle opp på solpyramiden.
245,246,247,248 trinn! Vi telte ja...

Oppe på toppen satte vi oss ned med skjerfet mitt over hodene.

Der oppe møtte vi faktisk tilfeldigvis Gerath og et par andre fra hostelet.

Å gå ned igjen var enda værre enn å gå opp! Jeg ble overrasket da jeg så en far med baby som gikk nedover.
Det hadde jeg aldri tørt å gjøre:

Enderlig var vi nede igjen og så oppover

Vi kunne helt sikkert ha brukt mye mer tid der, men vi hadde jo ikke mye tid så vi kom oss videre.
På vei tilbake kjøpte vi oss Atzteker kalender på gulltallerken ;) Selgerene var ikke likke påtrengene som i
Chichen Itza, men vi la godt merke til dem... Kjøpte meg også en massasje stein som er helt utrolig!

Bussen tilbake var 1 klasse (48 pesos for to pers) Den var virkelig behagelig ! Herlige seter. De burde snakke med flyselskapene! Tilbake på metroen var det flere trapper å gå, skifte metro... flere trapper å gå....
Gå ut av metroen i Coyoacan enda flere trapper. Vi tok en taxi til Frida Kalho museet :)

Vi fikk selvfølgelig student rabatt ;) Vi fikk se huset Frida og Diego hadde bodd i. Hun elsket virkelig bøker. Det var bøker hun hadde skrevet hilsener i i et helt rom. "Kjære Diego tror du vil like denne...." "Pappa du vil elske denne boka" osv. Bildene hennes er veldig personlige med med mye glede og smerte. Hun har mange sprø filmer! Det var ikke lov å ta bilder inne i huset hennes.

Her er jeg i hagen hennes

Tilbake på hostalet (flere trapper)hadde vi ikke mye tid før vi skulle på Mexicansk Wrestling kamp! Vi fikk ikke lov til å ha med oss kamera inn i Arenaen så vi lot det ligge igjen i vår safe boks. I resepsjonen ventet tre gutter fra Østrike (Mandy, Patric og ? ) og Marc fra Arzona. Vi skulle på Lucha Liiiiibre!

Her har jeg på meg en lucha libre maske (Misticos maske tror jeg)

Gerardo stresset fælt. På vei ti hostal Moneda sa han " Im not black, Im not white, but Im working like a black man to live like a white man" hehe... <3 Oooooscar!! <3 Pia og Kine syns det var kjempe hyggelig å se ham igjen (trossalt et helt døgn siden sist) og han savnet svenskene like mye som oss. Det var ikke like morsomt uten dem. Patrik fra Østrike var likevel underholdene. Jeg døpte ham nesten med en gang som "alven" fordi han så ut som en alv. Han snakket kjempe morsomt dårlig engelsk, hadde super mye energi og snakket med alle. :) Vi var tre jenter. Det var en jente i fra Australia der også. Kjæresten hennes prøvde å bryte inn i samtalen hun hadde med alven men alven babla så mye at det nesten var umulig hehehe...

Fremme i arenaen hadde Pia og Kine nesten lyst til å gråte... FLERE JÆVLA TRAPPER! MANGE MANGE MANGE TRAPPER! Marc holdt på å le seg i hjel når han så utrykket mitt. Oppe på toppen ble Pia og jeg skuffet over at vi ikke skulle sitte med Mexicanerene. Vi satt ikke lenge helt der oppe. Vi lurte oss ned så langt vi kunne og satt med noen mexicanske gutter så vi kunne se hvem vi skulle heie på. De forklarte villig regler og forhistorie ;)

Her er litt av det jeg har funnet ut om mexicansk wrestlig på nettet:
Lucha libres historie begynner med at Mexicaneren Don Salvador Lutteroth Gonzalez ser en wrestling kamp i Texas i 1929. i 1933 har han fått samlet en gjeng og 10 år senere bygger de sin første Lucha libre arena. I 1942 debuterte "El Santo" med store tekniske ferdigheter og Mexicansk Wrestling eksploderte! Maskene de bruker har egentlig opprinnelse helt tilbake til Atzterkerene. Wrestlerene bruker maskene for å skjule sin identitet. I en kamp om masken vil den som mister masken miste den for evig! Wrestling går nedover i familie linjene.

Vår favoritt var "Maximo" En homofil wrestler. Han var utrolig morsom. Han viftet vekk alle damene han måtte gå igjennom for å komme til ringen med løst håndledd. han hadde på seg en grønn "kjole" og var utrolig homofil. mange menn i Mexico har litt homofobi, og alle holdt på å le seg i hjel da du så frykten hos modstanderen da alle i publikum begynnte å messe "beso, beso, beso" (kyss) De tre kampene vi så var det 3 vs 3.

Maximo!!!!!!!!! ;) ;) ;)

Vi var helt med i alle tre kampene og var ikke spesielt imponert over Mistico som er en av favorittene. Vi heiet på Atlantis og han vant ! ;) Vi hadde nok en morsommere opplevelse en alle de som satt helt øverst.

Når vi kom tilbake til hostalet gikk Pia og jeg litt rundt i gatene og fant oss et lite Taco sted med wrestlere på alle veggene. God taco ! Tilbake på hostalet gikk Pia og la seg, mens jeg gikk ned i baren. Hadde det kjempe koslig siste kveld på Hostel Amigo. Etterhvert gikk noen videre ut, og jeg ble sittende å snakke i sofaen med Mandy fra Østrike, Haui fra Tyskland/Etiopia, og Alvaro fra Uruguay. Tidligere på kvelden spurte Marc fra Arizona meg hvor gammel jeg trodde Alvaro var. Jeg gjettet helt ærlig 40 år... han er 26 år!!!! Fyyyyy f**** det er ille!

Her er et bilde av Alvaro og et skjelett som datt i fanget mitt da jeg satt i sofen og ante fred og ingen fare.
På bildet ser han kanskje ikke 40 ut, men han ser i mine øyne ikke 26 ut!

Jeg kom meg i seng rundt 4.

Dag 5 Siste dag i Mexico DF :( Lørdag 3 november
Denne morgenen kom vi oss opp, spiste Rafaels frokost for siste gang og pakket sammen alt vi hadde. Her er bilde av rommet vårt
Vi hadde sengene til venstre. I løpet av siste natten fikk vi inn to australske fyrer og en dansk jente som ikke var kommet helt i orden ennå

flere skilt

Vi sjekket ut, bestilite flyplass taxi og fikk låst inn bagajen.

På vei til Diego Rivera glemte jeg igjen jakken min på en bod. Når vi oppdaget det løp vi tilbake og den lå der ennå :) Hvem sa det er utrolig mye kriminalitet i Mexico City? Vi opplevde ikke en skummel ting under hele turen vår!
Vi dro først til Diego Rivera museum( kom in gratis ;)), men ble litt skuffet over at det var flere bilder av ham enn malerier han hadde malt.

Stooort maleri :)
Nærbilde
Diego legger et siste penselstrøk...

Vi fikk vite at det var en stor Diego Rivera utstilling på Bella Artes så vi gikk igjennom en park for å komme oss til Bella Artes. På vei dit så vi en fontene med helt grønt vann... lekkert
Atzteker kriger :) Med grønn fontene i bakgrunnen...

Bella Artes sett utenifra :)

Her kom vi også inn gratis. Bygningen var utrolig flott!
Vi gikk rundt å så på utstillingene, før vi dro ut for å shoppe litt.

Første butikk vi kom til var BodyShop! :) Jippi! Kjøpte meg en utrolig god ansiktskrem
og en deilig hårkur som virkelig funka! Neste butikk vi gikk inn i var så overfylt at vi akutt mistet shoppingslysten så vi spiste taco istede ;)

Vi gikk tilbake til hostelet så løp jeg å kjøpte blå, rød og svart tusjpenn! Vi måtte skrive på veggene før vi dro! Allerede første kvelden fant vi ut at det manglet et norsk flagg i lokalet! Etter å ha fått det på plass satte vi oss i taxien og tok avskjed med Mexico City. Jeg er 100 % sikker på at jeg kommer tilbake både til Mexico City og Hostel Amigo.

Er det noen som tenker "oi dette må ha tatt litt tid å skrive" ? Vel tenker du det har du helt totalt rett ;) PHU ferdig...